Pokud zvažujete rozjezd podnikání, jistě vás už napadlo, zda se vyplatí spíše zakoupení franšízové licence, nebo zda si raději založíte vlastní firmu. Přitom právě franchising může být daleko výhodnější podnikatelská příležitost.
Menší riziko
Franšíza je většinou první volbou podnikatelů, kteří nejsou zcela rozhodnutí o záměru svého podnikání, případně si nejsou jistí, zda by jejich podnikání uspělo. Rozjezd zcela nového podnikání je vždy riskantní, navíc vyžaduje spoustu času, energie i finančních prostředků. Zakoupením franšízové licence naskakují do již rozjetého podnikání s jasným cílem a osvědčenými postupy. Investovat do franšízy se může podnikatel rozhodnout i tehdy, když se chystá vstoupit do vysoce konkurenčního prostředí.
Podnikatel zpravidla kupuje zaběhlou a úspěšnou značku, jejíž zisk si může snadno ověřit. Tím se minimalizuje riziko neúspěchu – přeci jen na trh nevstupuje s neznámým produktem, který si své příznivce musí nejprve získat, ale s nabídkou, o kterou lidé mají zájem.
Rychlejší rozjezd
Jak už bylo řečeno, rozjezd podnikání vyžaduje spoustu času a energie už jen proto, že začínající podnikatel musí získávat zkušenosti. Tyto zkušenost a know-how jim ale může poskytnout franšízor, takže se podnikání rozjede rychleji a podnikatel se vyhne zbytečným chybám. Franšízor v začátcích franšízantovi obvykle pomáhá také s vybavením provozovny a výběrem a zaškolením zaměstnanců.
Nižší náklady
Nezanedbatelná je také otázka financí. Bez vstupního kapitálu se franchising samozřejmě neobejde. Kromě zakoupení licence musí podnikatel investovat do vybudování pobočky a najmutí zaměstnanců. Na druhou stranu ušetří třeba za propagaci, kterou z velké části zajišťuje franšízor.
Ani franšízing ale není pro každého. Pokud je pro podnikatele nejdůležitější být svým vlastním pánem, vystupovat pod svou vlastní značkou a prodávat i jiný sortiment, než jaký franšíza nabízí, bude lepší vrhnout se do vlastního podnikání.