Máte přehled o tom, jaké je vaše cash flow? Znalost toho, kolik vám měsíčně přijde na účet a kolik z něj naopak odejde je základ. Umožní vám ukočírovat svou peněženku a tím i celý rodinný rozpočet. K tomu vám může pomoct tzv. rozpočtování. Jak díky němu ušetřit? Čtěte dál!
Co je to osobní rozpočet?
Osobní rozpočet není nic jiného než přehled informací o vašich financích. Obsahuje plány vašich příjmů a výdajů, úspor a zahrnuje informace o vašich životních nákladech. Pokud o těchto věcech nemáte přehled, je čas to napravit – jen tak můžete mít své finance pod kontrolou.
Jak svůj rozpočet zkrotit
- Vytyčte si svůj cíl
Splatit svoje dluhy, našetřit na dovolenou nebo na nové auto? Cíl můžete mít jakýkoliv, je však důležité si ho pevně stanovit a s ním i částku, kterou na něj budete potřebovat. Jasně určený a zapsaný cíl vám pomůže ujasnit si priority, cíle, sledovat postup nebo dokonce termín.
- Zjistěte příjmy a výdaje
Spočítejte si, kolik měsíčně přistane na váš účet a kolik z něj odejde. Dejte si čas a vypište si, za co peníze utrácíte. Kromě fixních nákladů za potraviny, nákladů na bydlení nebo dopravu nezapomínejte i na ty variabilní, jako jsou náklady na předplatné streamovacích služeb, oblečení nebo dárky. Možná vás překvapí, kolik utratíte za věci, které tolik nepotřebujete.
Na konci každého měsíce zjistěte vaši bilanci. Po odečtení všech výdajů od svých příjmů byste stále měli zůstat v kladných číslech. Pokud ne, je čas popřemýšlet o tom, kde je prostor pro úspory vašeho domácího rozpočtu.
Bilance =příjmy – výdaje
Pro zaznamenání příjmů a výdajů existuje v dnešní době mnoho aplikací, které zároveň nabízí i řadu funkcí navíc. Postačíte si však i s obyčejným papírem a tužkou nebo tabulkou v excelu.
- Začněte rozpočtovat
Už víte, kde jsou vaše případné mezery ve vašem rozpočtu. Pojďme je napravit! Nejoblíbenějším a taky velmi účinným způsobem alokace financí je metoda 50-30-20
Metoda 50-30-20 udává procentuální rozložení (nejen) měsíčních čistých příjmů. Je to velmi jednoduchá poučka, díky které se můžete snadno naučit, jak začít šetřit peníze.
50 % by mělo jít na nezbytné, fixní náklady, jako je bydlení, strava, doprava či složenky.
30 % využijte na vzdělání, zábavu, oblečení či kulturu.
20 % vložte na spořicí účet, investujte, nebo vložte do jiného typu spoření.
Tip! Ať už pro případ nečekaných výdajů nebo případ, že se rozhodnete investovat, vždy je dobré mít rezervu ve výši 3–5 měsíčních platů.
Tipy na závěr
Pojďme si to celé doplnit o pár jednoduchých tipů, které vám velmi usnadní život.
- Dluhy plaťte první.
- Najděte si svůj nejlepší, oblíbený spořicí účet, kam si budete odkládat svou rezervu pro akutní případy.
- Svůj rozpočet pravidelně revidujte – nejlépe jednou měsíčně. Uvidíte, kde je prostor pro zlepšení do dalšího období.
- Mnoho bank v internetovém bankovnictví nabízí automatické řazení plateb do skupin dle jejich účelu. Může vám to tak usnadnit sledování výdajů.