Díky informačním technologiím si můžete zřídit datovou schránku, která vám usnadní nejen podávání, ale i přijímání úředních dokumentů, které lze zasílat v elektronické podobě orgánům veřejné moci. Cílem tohoto druhu podávání je rychlejší a efektivnější veřejná správa.
Pro fyzické osoby je datová schránka dobrovolná, státní organizace a právnické osoby mají její zřízení dané zákonem. Osoby podnikající jako živnostníci se mohou rozhodnout, zda si schránku zřídí či nikoli.
Jak si zřídit datovou schránku?
Pokud si chcete zřídit datovou schránku, je potřeba zajít na úřad či poštu s Czech Pointem, kde se prokážete občanským průkazem a podáte zde žádost o zřízení datové schránky. Příslušný pracovník vyplní potřebnou žádost a vydá vám potvrzení o zřízení datové schránky, na němž naleznete ID (identifikační číslo datové schránky), které je neveřejné. Sdělíte jej pouze tomu, s kým chcete komunikovat. Během dvou dnů obdržíte, na vámi uvedenou adresu, heslo, které slouží pro přihlášení do datové schránky. Heslo si, po prvním přihlášení do datové schránky, můžete změnit.
Datová schránka přihlášení se provádí na webu“moje datová schránka“.
Zřízení i provoz datové schránky nejsou zpoplatněné.
Využívání datové schránky
Datová schránka může sloužit jako možnost komunikace s úřady a státní správou, ale jakmile si ji zřídíte, veškeré zprávy do ní doručené získávají status oficiálně doručeného dopisu.
Schránku lze využívat i pro podání daňového přiznání, můžete jejím prostřednictvím komunikovat se svojí zdravotní pojišťovnou, sociální správou nebo úřadem práce. Při podávání jakýchkoli dokumentů není potřeba fyzický ani elektronický podpis.
Velkou výhodu má datová schránka pro osoby, které pobývají delší čas za hranicemi, absolvují zahraniční studijní pobyt nebo z nějakých závažných důvodů nemohou navštěvovat úřady.